Taiko no Tatsujin: Drum Session-anmeldelse

Bandai Namcos Taiko no Tatsujin-serie har vært velkjent for japanske rytmespillfans i mange år, men har vært ganske obskur for de fleste i vesten.

Taiko no Tatsujin: Drum Session er det første Taiko-spillet siden «Taiko Drum Master» til PS2 (som forresten bare kom ut i Nord-Amerika og ikke Europa… skuffende) som har blitt oversatt til engelsk. Riktignok er det snakk om en Asia-lansering, ikke vestlig, så serien vil nok fortsette å være obskur.

For dere som ikke har spilt Taiko no Tatsujin før er gameplayet enkelt nok – trykk på knapper i takt med musikken når notene dukker opp. Du har to noter, røde og blå, som treffes ved å trykke på forskjellige knapper. Det er også lange gule noter det du bare må buttonmashe for å få så mange trommeslag du kan, og ballonger du må trykke på røde noter fort nok for at de skal sprekke. (Det finnes også en trommekontroller, men denne har jeg ikke prøvd selv så kan ikke kommentere på denne)

Spillet har blant annet et utvalg spillmusikk

Musikken er selvfølgelig viktig i et rytmespill, og Drum Session har et stort utvalg av sanger som varierer fra J-pop, anime-musikk (som i tillegg til anime-åpningssanger også inkluderer de japanske versjonene av «Let it Go» og «Try Everything» – husk at all animasjon regnes som «anime» i Japan), klassisk musikk, Vocaloid og Namcos egne originale sanger – som alle kombineres med trommeslagene til tradisjonelle japanske taiko-trommer. Sangene har forskjellige vanskelighetsgrader, fra «Easy» til «Extreme» (også kjent som «Oni» i tidligere, ikke-oversatte spill), der Easy er for absolutte begynnere og Extreme virker nesten umulig på de verste sangene.

Hver sang har også et bingokort med 9 utfordringer, f.eks «få en kombo på X eller høyere» eller «få X poeng». Om du får 3 på rad vinner du en mynt, og om du klarer alle 9 låser du opp enda et bingokort med enda vanskeligere utfordringer. Myntene kan brukes til å kjøpe «gift boxes» som inneholder tilfeldige kostymer, titler og små figurer du kan dekorere trommefiguren din med – nesten som lootboxes, men mindre sleipt siden det ikke er noen ekte penger involvert og du ikke kan vinne samme ting to ganger. (På den annen side er det en sjanse for å ikke vinne noe, selv om denne er veldig lav)

Mine premier – noen kostymer og… sisteboss fra et tidligere spill?

Noen sanger vil sette deg opp mot en annen karakter i såkalte Play Sessions, der du ser den andre karakteren «spille» på andre del av skjermen – en slags 2-player mot en CPU. Så om du noen gang har hatt lyst å spille trommer med Miku Hatsune, Pac-Man, Heihachi fra Tekken eller Hello Kitty, står du fritt til å gjøre dette her! Om du vinner eller taper mot dem har ikke noe å si, og du vinner også en ekstra mynt for å spille mot dem.

Du kan blant annet spille trommer med Miku

Spillet har en veldig gjennomført og sjarmerende stil med mange farger og søte karakterer. Passende til taiko-trommene er flere av omgivelsene rett ut av japanske festivaler og andre typiske japanske motiver, og når du spiller en sang ser du forskjellige figurer danse rundt nederst på skjermen. Dette er et spill det er lett å bli glad av – når du ikke irriterer deg over å ikke klare vanskelige sanger.

Noe jeg savner er story mode – mange tidligere Taiko-spill har dette, men her må du klare deg uten. Ikke at historie er så viktig i de fleste rytmespill, men jeg savner en liste med diverse utfordringer, bosskamper og ekstra sanger som låses opp gjennom dette. Istedenfor får du «ranked matches» der du skal spille mot andre spillere og prøver å få høyere score enn motspilleren. Du går opp ranks om du vinner, og går ned om du taper. – heldigvis er dette bare ghost saves som blir lastet ned over nettet, siden server lag i rytmespill hadde vært forferdelig. Bare forestill deg at sangen plutselig gikk tregere, eller om du måtte droppe ut midt i en sang… på den ene sida liker jeg at de prøver noe nytt, men jeg ser ikke hvorfor de ikke kunne også kunne lagt til ekstra utfordringer.

En annen ting jeg har lyst å klage på er trophies – eller rettere sagt den gjennomsnittlige vanskelighetsgraden på dem. Greit nok at de vil gi oss en utfordring, men når du må få 10000 trommeslag til sammen på full combos etter hverandre på Extreme-sanger rangert 8 eller høyere, synes jeg det går litt for langt.

Kom meg først gjennom bingokort nummer 100 etter å ha lastet ned DLC

Konklusjon:

Alt i alt er Taiko no Tatsujin: Drum Session et morsomt rytmespill med mye bra og variert musikk å spille trommer til – mest sannsynlig vil du finne noe musikk for din smak. At det i tillegg har engelsk oversettelse vil også gjøre denne utgivelsen mer tilgjengelig for spillere som ikke kan japansk – selv om gameplayet er enkelt nok å skjønne, gjør det noe for opplevelsen å faktisk forstå hva som blir sagt. Så om du allerede liker Taiko er dette mer av det samme gode gameplayet, og om du har hatt lyst til å prøve Taiko no Tatsujin eller liker rytmespill generelt, er dette en flott sjanse til å se hva det går ut på!

7.5/10[star rating=»7.5″ max=»10″]