Pokéball New 2DS XL – Anmeldelse

«En limited edition Pikachu 3DS XL! Limited edition! Det kommer det sikkert ikke mange av.» – var det jeg tenkte for over 5 år- og over 50 ulike 3DS XL- og New 3DS XL-er siden. Uff, så feil jeg tok. Men selv om 3DS XL både var og fremdeles er en god konsoll bestemte jeg meg nylig for at det kanskje var på tide med en liten oppgradering, eller et bytte om en heller skal kalle det det. I bytte mot en 3D effekt som ytterst sjeldent ble brukt fikk jeg heller en raskere maskinvare, 2 nye knapper og en ny «spak» som alt var pakket inn i en nydelig liten konsoll med et flott Pokéball design.

Bilderesultat for pokeball 2ds

Det stemmer, det nyeste tilskuddet i 2DS familien er ute og den er kort sagt herlig, og har som en bonus flere knapper enn noen annen 2DS XL til dags dato. Den har nemlig en knapp som er fullt mulig å trykke inn på baksiden av den øvre skjermen. Denne knappen gjør absolutt ingenting når alt kommer til alt, men det stopper en ikke fra å trykke på den gjentatte ganger hovedsaklig fordi en kan. Hva mer som kan sies om baksiden av den øvre skjermen er at den har et fint matt design med en glossy sort ramme som fullstendig lukker systemet. Dette har ikke vært tilfelle med andre medlemmer i 3DS familien hvor det fortsatt var mulig å se knappene selv om systemet var lukket.

Før artikkelen går videre skal det bare kjapt nevnes at anmeldesen i hovedsak vil fokusere på forskjeller mellom medlemmene av 3DS familien fra XL-serien. Siden disse ligner mest på hverandre er det også disse som har forskjeller som føles mest verdt å nevne. Det er også flere andre ting som skiller New 2DS XL fra (New)/3DS XL. Plassen for å sette inn spillet er i stor grad den samme som New 3DS XL, men har fått et lokk som gir utsiden et glattere design. Den har også adskillig rundere kanter bak men taper litt på at koblingen mellom øvre og nedre del skiller seg mer ut i forhold til hvilket som helst medlem i 3DS familien. Volumkontrollen er blitt flyttet ned igjen etter at New 3DS XL hadde den oppe, noe som egentlig var foretrukkent siden de tjukke fingrene mine ofte greide å stille på den selv om jeg ikke prøvde men i New 2DS XL sitt tilfelle er bryteren mindre og har litt mer motstand hvilket gjør at dette problemet er helt borte. 3D bryteren er også helt borte hvilket er å forvente siden dette er en 2DS og ikke en 3DS. Stylusen til konsollen er også blitt noe mindre fra New 3DS XL. Litt under 2 cm som på noe som ikke var særlig langt til å begynne med er en merkbar forskjell. Kameraene, mikrofonen og høytalerne har også fått nye plasseringer. Høytalerene er flyttet ned til hjørnene av konsollen, ytre kameraene er flyttet til nedre del og indre kameraet sammen med mikrofonen er flyttet til mellom skjermene. Dette gjør strengt tatt ikke mye forskjell for en som ikke tar bilder eller blåser ikke mikrofonen og lyden høres fortsatt fint. Det skal et snev av innsats til for at høytalerne skal dekkes til når en holder konsollen, men da holdes den antakelig ikke slik den er intendert. Den nedre delen i sin helhet er også blitt noe tjukkere sammenlignet med de sammenleggbare forgjengerne, noe som for enkelte kan skape et merkbart bedre grep.

Relatert bilde

For å snakke om innsiden så har den en matt rød farge nederst og en skjerm som dekker over hele den øvre innsiden. Ulempen med dette er at fingermerker lett setter seg på den øvre delen og gjør at en må være noe forsiktig når en åpner og lukker systemet for å unngå dette. Hjem-knappen er blitt plassert på venstre side av nedre skjerm og skaper dermed noe mer symmetri med Start og Select knappene på motsatt side av skjermen. ABXY-knappene har dessverre ikke noe SNES-tema på noen som helst måte men er heller alle matt svarte med bokstavene gravert inn. Dette kan gjøre det litt vanskeligere å se hvilken knapp det er en trykker på dersom en ikke allerede er vant med en Nintendo kontroll. D-paden har også graveringer framfor merkede små streker. Den nedre skjermen stikker heller ikke opp av konsollen denne gangen hvilket skaper en jevnere flate og etter egen mening et bedre helhetsinntrykk. C-stikka skal ikke få for mye oppmerksomhet, men den er der, og takket være den flatere nedre delen kombinert med et noe  annet feste mellom skjermene, føles den adskillig lettere å bevege på.

For å oppsummere så er Pokéball New 2DS XL en herlig oppgradering fra standard 3DS XL. Foruten konsollen kommer også New 2DS XL med en lader og AR-kortene som har fulgt med siden 3DS sin lansering og et 4GB minnekort som ble standard etter 3DS XL. Om den kan anbefales eller ei til de som har en New 3DS /(XL) mye an på hvor sterkt ønsket er om å eie en Pokéball 2DS. Den er på ingen måter teknisk overlegen i forhold til en New 3DS /(XL) men er en dårligere slankekur for lommeboka og tilbyr et jevnt, godt design. For de som ønsker å ha en 3DS å spille på, men ikke bryr seg om 3D, er dette en veldig god konsoll. Hvor mange nye spill den vil få i fremtiden er usikkert men gitt det enorme utvalget den allerede har, er enda fler ikke et like stort krav.

«Fanget» dette nye designet på konsollen nok interesse hos deg til at du har skaffet en eller skal skaffe en?