Evoland ble først sluppet i 2013, men har nå kommet til Switch. Når du kjøper Evoland- Legendary Edition får du med både Evoland og Evoland 2, men bare det første er anmeldt her.

Du begynner veldig enkelt i et Game Boy-spill der du bare kan gå til høyre. Skattekista du åpner lar deg snart gå i andre retninger og låse opp resten av verdenen. Etter hvert finner du bakgrunnsmusikk, oppgradert grafikk, mulighet til å lagre spillet og mye mer i disse kistene, og første delen av spillet går stort sett ut på å oppgradere spillet på denne måten. Å gå gjennom spillhistorien på denne måten er noe jeg har sett før, men sjeldent så bra som dette!

Etter du har kommer deg ut av den første skogen, hopper spillet mye fram og tilbake mellom sjangre – noen ganger går du rundt i et top down overworld-kart der du kan møte på monstre du må slåss mot i RPG-kamp, andre ganger prøver du å komme deg gjennom en Zelda-aktig dungeon. En av mine favoritter var en hack and slash-dungeon, og jeg skulle gjerne sett flere av denne typen.

Som vi vet er de til for å knuses

Spillet refererer til og parodierer flere gamle spill, og du ser spesielt mye inspirasjon fra Zelda og Final Fantasy. Dette er tydelig et spill for spillere som allerede har spilt en del og er kjent med hvordan spill har vært gjennom tidene, og de som ikke er like godt kjent med spill gjennom tidene eller de fleste referansene vil kanskje ikke få like mye ut av spillet.

Visuelt sett ser spillet bra ut gjennom alle «utviklingene» – alt fra Game Boy til mer detaljert 3D-grafikk ser veldig gjennomført ut. Jeg ble spesielt glad i de siste pixel art-stilene, og ønsket nesten iblant muligheten til å kunne skifte mellom alle stilene du hadde «låst opp».

For samlere finnes det blant annet stjerner gjemt rundt om i verdenen – noen bedre gjemt enn andre, og flere må du komme tilbake senere for å finne, f.eks med bomber som du låser opp senere i spillet. Du finner også kort du kan bruke til spillet «Double Twin», der du legger ut kort på et brett og prøver å ha høyest tall på samme side. Helt ok spill, men ikke noe som fanget interessen min særlig lenge.

Om det er noe jeg vil kommentere på er det at noen deler av spillet blir litt repetitive og mye av det samme etter ei stund –  RPG-kampene gir deg sjeldent nye angrep eller evner, og etter en stund er det veldig vanskelig å dø i dem, du trenger bare å fortsette å angripe for å vinne. Items du kjøper kan bare brukes i samme «modus» – du kan f.eks ikke bruke potions for å fylle opp liv i overworld-delene, bare RPG-kamper, og bomber og pil kan bare brukes i overworld. Selv synes jeg det kunne være interessant å «kombinere» disse og la deg ta med angrep og items til andre modus.

Spillet er heller ikke så langt, og kan rundes på en dag. På den ene sida hadde jeg gjerne sett litt mer av spillet og hva annet som kunne gjøres med konseptet, på den andre sida kunne det bli mye av det samme med mindre de også la inn nye spillestiler/sjangre.

Alt i alt er Evoland en morsom spillparodi som både tar deg gjennom spillhistorien og parodierer diverse spillmekanikker og konsepter. De kunne gjort litt mer ut av ideen, men spillet kan likevel være verdt å prøve seg på om du liker konseptet.

6.5/10[star rating=»6.5″ max=»10″]