Yakuza Kiwami 2 – anmeldelse

Sega har nok en gang tro på Yakuza-serien i vesten, og det siste spillet er Yakuza Kiwami 2, en remake av Yakuza 2 til PS2.

For bare noen år siden hadde jeg aldri forventet å bli fan av Yakuza-serien, men jeg bestemte meg for noen år siden å sjekke det ene spillet ut etter jeg fikk med meg mer om spillene, og ble bare trukket dypere inn i Yakuza-universet. Så hvordan er det nyeste spillet i serien?

Spillet er en remake av Yakuza 2 til PS2, og foregår etter hendelsene i Yakuza Kiwami. Tojo-klanen har blitt svakere, og etter Tojos daværende leder ble drept, ender tidligere leder Kazuma Kiryu opp å møte med Omi-alliansen i Osaka for å forhindre krig mellom de to gruppene. I Osaka møter Kiryu Ryuji Goda, sønnen til Omi-sjef Jin Goda, som erklærer seg Kiryus rival.

Spillet foregår i Kamurocho i Tokyo og Sotenbori i Osaka, basert på de ekte japanske byene Kabukicho og Dotonbori. Byene virker veldig «levende» med mye som foregår, og for de som har spilt flere spill er det spennende å sammenligne byene fra spill til spill og hvordan de forandrer seg over årene.

For de som går videre fra Kiwami bygger spillet videre på den nye Dragon-spillmotoren introdusert i Yakuza 6, blant annet er det ingen lastescener etter du går inn i en bygning eller er ferdig med en kamp. Kampsystemet er også forandret – jeg savner iblant å kunne endre mellom forskjellige kampstiler som i Kiwami og 0. Men overalt er den nye spillmotoren en forbedring fra tidligere spill, og mens den iblant virket litt uferdig i 6, føles den mye mer finpusset her.

Kampene i serien er like underholdende som alltid – noe som er bra, siden Kiryu ofte blir involvert i slagsmål. Det introduseres enkelt med noen knapper og komboer for slag og spark, men det er bare begynnelsen… ikke bare kan du slå fiender med diverse gjenstander du finner rundt på gata som butikkskilt, sykler og trafikkjegler, men du kan også bruke mange forskjellige ekstra sterke og overdrevne angrep kalt Heat Actions. Du har også tilgang til en rekke våpen som kan kjøpes, vinnes eller plukkes opp fra utslåtte fiender, og disse varierer fra kniver, sverd og pistoler til mer utradisjonelle «våpen» som bowlingballer og strykejern. Etter hvert som du går videre i spillet vil du kunne oppgradere deg selv med flere angrep og høyere stats gjennom poengsystemet. Poeng får du fra det meste du gjør, som å slåss, spise mat, spille minispill og fullføre sidequests.

Som alltid er det nok av sideoppdrag å ta seg til, og du kan blant annet slåss mot en falsk Kiryu, se en mystisk video med en «forbannelse» over seg, banke svindlere, hjelpe en filmregissør med en yakuza-film, og mye annet. Noen oppdrag gir deg også tilgang til spesielle Heat Actions som bare kan gjøres på et bestemt sted – om du f.eks slåss utenfor en bestemt restaurant kan kokken kaste deg noen purrer som du går løs på motstanderen med. Noe av det beste med serien er hvordan den hopper mellom alvorlige og mindre seriøse øyeblikk – mens selve historien er full av konflikter og drama, er det mye humor og «comic relief» ellers i spillet. Kiryu selv fungerer bra som en «comically serious»-karakter blant alt det merkelige som foregår.

Det finnes også som alltid en god del minispill som karaoke, darts, baseball, gamle arkadespill (denne gangen Virtua Fighter 2 og Virtual-On), og annet.
Clan Creator fra Yakuza 6 og Cabaret Club fra Yakuza 0 er også tilbake, dette er mer omfattende minispill som har en egen kort historie knyttet til seg. Clan Creator-kampsystemet blitt forandret siden sist – mens 6 lot deg sende ut flere units som ble betalt med poeng, er dette et mer klassisk tower defense-spill med bare 9 enheter om gangen. Som noen som aldri har vært så glad i tower defense må jeg innrømme at jeg foretrakk gameplayet fra 6. Cabaret Club, derimot, foregår veldig likt som det gjorde i Yakuza 0, og er en business-simulator der du driver en hostess-klubb.

I tillegg inkluderer serien tre kapitler om den populære sidekarakteren Goro Majima, som tar for seg hendelsene mellom Kiwami og dette spillet. Kapitlene er relativt korte og det er mindre å gjøre her – Majima har ingen egne sidehistorier og har ikke tilgang til alle aktiviteter Kiryu har – men det er likevel en historie som er verdt å få med seg (og uten å røpe for mye kan jeg si vi får et gjensyn med en karakter fra Yakuza 0)

Om du har spilt Yakuza før, vet du hva du får her – men dette er absolutt ikke negativt. Om du vil ha et spill som blandet en spennende, dramatisk historie med fantastisk over-the-top beat ’em up gameplay og sprø humor, kan Yakuza Kiwami 2, og serien generelt, anbefales.

8/10[star rating=»8″ max=»10″]