nyttår nytt år new year

Spillåret 2019

Nok en gang fløy atter et år forbi oss på et blunk. Dette har vært et av de mest turbulente spillårene på veldig lenge, og man sitter igjen her nå med et nytt år foran seg, og et år mer erfarne fra forrige nyttårsaften… la oss heller oppsummere året istedenfor å komme med «visdomsord».

Januar
Nok en gang skulle man begynne året med en ganske bedrøvelig nyhet, men ikke fullt så ille som da Platinum Games kansellerte «Scalebound» på nyåret. Nintendo fikk oss alle til å hoppe over et hjerteslag da de hadde en presentasjon som fikk det til å se ut som «Metroid Prime 4» var kansellert. Heldigvis var det ikke like alvorlige nyheter, men dystert nok var det å få vite at Prime 4 måtte resette utviklingen sin. Markedsføringsstønt eller produksjonsproblemer får en bare spekulere i, men til gjengjeld hadde Switch hatt en veldig sterk jul og stod på stødige 33 millioner solgte konsoller.

Over til noe som faktisk var positivt var at Bungie rev seg løs fra Activision. De kvittet ikke seg med mikrotransaksjoner selv om man kunne ha håpet, men man kan ikke alltid få pose og sekk; spesielt på så flotte nyheter. Noen som derimot fikk potetposer og -sekker var Totningene da «Farming Simulator» ble e-sport.

Noe annet, som skulle prege det kommende året kraftig, var Epic sin nye ekspansjonsstrategi da det kom til digital distribuering. Rett før «Metro Exodus» skulle lanseres på Steam sveipet Epic Games spillet, og Deep Silver solgte sjela sin for litt ekstra «Dosh» som man ville ha sagt i Killing Floor. Valve, fans og mange andre ble brydd over denne taktikken, og Epic beklagde seg og lovde at de ikke skulle gjøre slikt igjen.

Spill som kom denne måneden var relanseringer som «Catherine Classic», «Hitman Enhanced Collection», «New Super Mario Bros. U Deluxe» og «Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story» og alle favoritt: «Resident Evil 2». Den etterlengtede «Kingdom Hearts III» kom etter veldig mange år under utvikling, samt en Advance Wars-kløe fikk klødd seg litt med indiespillet «Wargroove».

Februar
Her gikk alt til dass igjen dessverre. Husker alle her at EA kjøpte opp Respawn? Husker alle at EA lovde «Titanfall 3» kom? Vel, de løy kanskje ikke, men i februar føltes en annen forklaring ganske utenomjordisk. Det ble, i motsetning til populær tro, faktisk bekreftet at Respawn skrapte «Titanfall 3» og gjorde det om til «Apex Legends». Nok et battle royale-spill ingen trengte, men mange likte. Vi holder øynene låst på Respawn og EA til den dag i dag for dette.

«God Eater 3», «Tetris 99», «Crack Down 3» og «Jump Force» ble lansert denne måneden, men det som skilte seg ut for oss var «Space Engineers» ble endelig lansert. Vi lagde en video av spillet ganske tidlig på SC-kanalen(2013), så dette var på tide. Anthem ble også sluppet ut, men til middelmådig suksess.

Activision Blizzard gjør det de gjør best, og det er å gjøre Internett og hardtarbeidende familier forbannet. De sa opp 775 ansatte til tross for å ha hatt et rekordomsetning året før. Våre tanker gikk til de ansatte, og vi håper de allerede sitter på nye jobber nå.

Mars
Det var ikke mye positivt som kom ut av denne måneden heller. EA følger trenden til Activision Blizzard og sparker 350 ansatte og fjerner lokaler fra Japan og Russland pga lavt fysisk spillsalg i regionen.

Google Stadia ble offentliggjort til masse sus og spenning, men strømmen deres på YouTube hakket og overbeviste ikke mange om at tiden for en slik dedikert tjeneste var inne. Folk var heller ute og kjøpte «Yoshi Crafted World», «Sekiro: Shadows Die Twice», «Devil May Cry 5» og «Division 2».

Epic Games ble også tatt for å ha vært litt grådige på datainnsamling fra Steam-brukere på PC-er som hadde begge klienter, og beklage seg offentlig for dette. Noen valgte da å knytte dette opp mot at de har kinesiske eiere, men Epic selv mente dette hadde ingenting med saken å gjøre.

April
Kroppen til Reggie Fils-Aimé var ikke klar for enda et år som toppsjef hos Nintendo av Amerika. Doug Bowser (ja, Bowser) tok over rollen hans etter å ha ganske nylig trådd inn i selskapet direkte fra Microsoft. Tro oss; det har vært store mengder med tørre vitser rundt temaet.

Phoenix Wright Trilogien ble lansert nok en gang (minimum sjette gangen nå), men folk var ikke spesielt glad i grafikkstilen som ble brukt for å erstatte de pikslerte figurene.

Mai
Til tross for å ha kommet med en av de morsomste reklamene på en god stund, var det få som så poenget da Microsoft lanserte Xbox One S All-Digital (forkortet til SAD); en konsoll uten disk-leser og baserte seg kun på sin digitale butikkfront. Det amerikanske markedet skal visstnok stoppet å få nye enheter allerede i skrivende stund.

Epic kjøpte opp «Rocket League»-utvikleren Psyonix, og lovde at spillet skulle være tilgjengelig på Steam for nå. Dette kan jo ses på som et mer moralsk riktig valg fra bedriften som hadde pådratt seg mye hat fra store deler av Internett for x antall grunner på dette tidspunktet.

«Life is Strange 2» fikk en ny episode lansert, «Rage 2» raserte seg inn i spillsamlingene til folk, og Bubsy fikk til og med et nytt spill til tross for en svak Kickstarter-kampanje. Sonic fikk også en ny racer-tittel med «Team Sonic Racing». «Among the Sleep Enhanced Edition» dukket også opp nok en gang.

Juni
Dette er alltid en måned med mange rykter, ønsker og mye håp på grunn av E3. Microsoft tjuvstarter sterkt med oppkjøp av Tim Schafers Double Fine Productions og annonserer Xbox Scarlett offisielt. Nintendo kom deretter med en trailer til det allerede annonserte Panzer Dragoon (som overrasket selv pressen over dens eksistens), men etter dette var det lite som kunne gjøre opp for det som kom.

Microsoft annonserte plutselig at de skulle bringe Phantasy Star Online 2 til vesten. Underskrevne skrek av glede under presentasjonen, for jeg hadde ventet på dette siden 2012. De som derimot tok meg ganske mange dager å finne ut av var at samtidig som traileren ble vist på E3, skrev Sega Europa på twitteren sin «Føkk deg, Kristian. Du får ikke spillet allikevel». Ok, så skrev de ikke akkurat det, men de poengterte at PSO2 kun kom til Amerika, så da ble min drøm knust av den Amerikanske.

Deretter fikk vi se en trailer av «Shenmue III». Den imponerte svært få personer, men det er alltids greit å se progresjon på noe folk har ventet på i nesten 20 år. Det som derimot var bemerkelsesverdig under traileren var at Steam-logoen var fjernet. Nok en gang hadde Epic tatt å sluppet en rykende varm en på folket over Internett, og fikk YsNet til dolke alle Kickstarter-støtterne sine i ryggen. Det som gjorde denne situasjonen langt verre enn alt annet i år (det var ganske mye på dette tidspunktet), var at man hadde blitt lovet Steam-lansering av Kickstarter. Dette måtte Verge-artikler og større pressedekning før disse problemene ble løst.

Og dette oppsummerer E3.
«Slay the Spire» ble også lansert, sammen med en PC-lansering av «Octopath» Traveler. Bloodstained: Ritual of the Night» dukket utrolig nok opp, men hadde en tøff lansering med masse spill-ødeleggende feil. «Cadence of Hyrule» dukket også opp, noe som var en positiv overraskelse for folk flest. Og til tross for at Crash ikke har hatt et konsollbasert racingspill siden Nitro Kart 3D på Nokia N-gage, så måtte Sonic og Crash «kræsje» med 1 måneds mellomrom. En av disse seriene blir jo nesten nødt til å bøte for dette. «Samurai Showdown» fikk også en fantastisk tittel fra SNK, pluss Sega lanserte «Judgement» – en Yakuza sidetittel.

Juli
Her, som vanlig, skjedde det ekstremt lite. «Fire Emblem Three Houses» ble lansert rett før august stod for dør, og Nintendo slapp ut «Dr. Mario World på» telefon. «Tetris Effect» tok også VR-verdnen med storm.

August
Dette tok noen år, men det har vært så mange oppkjøp fra Microsoft, Epic Games og Google den siste tiden, at Sony turte ikke la Insomniac Games ligge på markedet lenger. Det hjalp vel på at Spider-Man solgte som hakka møkk året før også. LCG Entertainment fikk også fatt på mye av Telltale Games sine midler og eiendeler, og gjenåpnet selskapet for å fortsette på tidligere spill.

«Ion Fury» ble lansert til tross for at det tidligere het Ion Maiden, og ble saksøkt av bandet med navnet dere får gjette dere til. «Remnant: From Ashes» ble også lansert like før finske «Control» og Crytechs «Hunt: Shodown».

September
Valve tapte en rettsak i Frankerriket hvor de måtte tillate brukerne sine en mulighet å selge spillene sine; slik som man kan med fysiske eiendeler. Hvorfor dette bare gjelder Valve er litt forbi juristen inne i meg, men dette må smitte over til andre om anken til Steam-utvikleren ikke går dit selskapet ønsker.

Apple tok også et seriøst tak med sin Apple Arcade, og Krillbites «Mosaic» ble en lanseringstittel der. Enda en abonnementstjeneste, men i motsetning til Switch Online og Google Stadia får man faktisk en god dose med forholdsvis polerte spill uten mikrotransaksjoner; noe man kan sette pris på.

Shawn Layden gikk ut av SIE Worldwide Studios som CEO etter å ha jobbet for Sony siden 1987. Kaz Hirai gikk også av etter 35 års tjeneste hos Sony i juni, men det var nok kjipe ting å skrive om der fra før. I andre businessnyheter ble Tencent største aksjonær i Funcom.

Capcom sviktet alle PC-fans da man valgte å kun lansere «Monster Hunter: World – Iceborne» kun til konsoll, til tross for å lovet oss at slik ikke skulle skje. «Borderlands 3» ble, med sine pålagt uorganiserte stemmeskuespillere, lansert etter mye styr rundt å sende privatdetektiver på døren til en Youtuber (glem heller ei Epic-avtalen deres). «Daemon X Machina» og «Utawarerumono Zan» dukket opp på ingens radar. Det som derimot tok måneden med storm var «The Legend of Zelda: Link’s Awakening» og «Untitled Goose Game». Ja, også må vi ikke glemme «Mario Kart Tour». Spillet som skal ha deg til å ha et månedsabonnement dyrere enn Switch Online i tillegg til alle mikrotransaksjonene.

Oktober
AlphaDream annonserte veldig brått og overraskende at de hadde gått konkurs. Personlig tror man her at de gikk under for å dytte på med altfor mange Mario og Luigi-spill på 3DS lenge etter at alle ønsket slike spill på Switch. Vi satser på at Nintendo tok de ansatte under sin vinge for å komme med noen SWITCH-spill de kommende årene.

Blizzard Entertainment mente tydeligvis ytringsfrihet ikke er så viktig da de bannlyste en hongkonsk Hearthstone-vinner fra turneringen vedkommende vant da han støttet aksjonene mot nabolandet. Blizzard prøvde all slags PR-tiltak for å redde situasjonen inn, som å annonsere flere spill under Blizzcon og gi penger tilbake til HS-vinneren, men hva hadde Blizzard gjort uten litt kontrovers under Blizzcon?

Noe som overrasket absolutt alle var at EA måtte krype til korset og begynne med spillanseringer på Steam igjen. Press fra Epic og Google? Hvem vet, men dette var en av årets varmeste nyheter til tross for at ingen liker EA; men hey – de er ikke Epic eller Blizzard.

«Destiny 2: Shadowkeep» ble lansert; og var faktisk et bra Destiny. Yooka-Laylee gikk ned samme ruten som New Super Mario og tydde til 2,5D-spill istedenfor å følge opp i full 3D. «Digimon Story Cyber Sleuth: Complete Edition» på Switch ble lansert rett før hovedkonkurrenten deres skulle lansere selv – et modig trekk. Når man er inne på modig, fikk Sir Danielen ny opptreden med «Medievil» på PS4. «The Outer Worlds» ble lansert på folkemunnen som «et bra Fallout-spill».

November
Hermen Hulst tok over som leder for SIE Worldwide Studios, og Shuhei Yoshida gikk over til å bli ansvarlig for indie-spill divisjonen til Playstation. Man ønsker begge lykke til i deres nye stillinger. En annen ting Sony også gjorde var å anerkjenne at Vita eksisterer. Google Stadia ble lansert til krise omtale, men det virket så amatørmessing gjort at man nesten må tro ting ble gjort med vilje for skape litt PR.
Og hvem kan glemme at Sega kom ut med en offisiell remix av «Can You Feel the Sunshine»?

Mario og Sonic fikk nok et olympiadespill fra Sega, men «Star Wars Jedi: Fallen Order» løp nok fra dem begge på et salgsmessig plan (delvis takket være Steam-lansering vel én nå tro). «Death Stranding» kom ut og kritikken var «Er kjedelig: 10/10»-type forvirrende. «Shenmue III» ble faktisk lansert. Vi fikk også Terry Bogard til Smash, noe man aldri skulle ha trodd. Også skal man ikke glemme Pokémon Sverd og Skjold, som løy om spillet før lansering, og hadde mange veldig svake forklaringer på hvorfor de unngikk funksjoner slik som de gjorde.

Desember
Til tross for at «Death Stranding» tok hele 10 nominasjoner, fikk en åpningsmelodi, og hundre utmerkelser av Geoff Keighley under Game Awards, stakk Sekiro av med årets pris. Vi får se hvordan vår toppliste blir når den engang kommer ut. Vi fikk også se Xbox Series X under spillpris-sermonien, og vi her i gården ble imponert over design og spillklipp som ble vist.

«Halo: the Master Chief Collection» dukket opp på Steam med tittelen «Halo: Reach». Shovel Knight ble lansert i sitt fulle med amiiboer og alt; og Kaga – Fire Emblems far –  lanserte «Vestaria Saga» midt i romjulen –fordi man hadde jo ikke nok spill å anmelde fra før. Switch har også vokst til over 41 millioner i konsollsalg, og det sies den har passert Xbox Ones livstidssalg. 

Tilslutt
Nyttårsaften nå markerer ikke bare slutten på året som har vært, men også et helt tiår. Vi har byttet konsollgenerasjon, forandret veldig på hvordan man konsumerer videospill og sett selskap har kommet og gått, samt sett spillserier utvikle seg enormt; samt sett retro springe kraftig frem. Det viktigst av alt dette tiåret er tross alt at Secret Chest ble opprettet. Vi ser frem til nok et tiår, og måtte vi alle begynne med å ha et nytt år. Gjenstår å se om det blir godt.


Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *