Da har vi klart å kravle oss igjennom de siste 12 månedene med alle lemmer intakt. Året har ikke bare vært en dans på roser, men det skal dog nevnes at man sitter igjen med en god bismak av flasken «Année 2017». Vi skal nå ta en titt på innholdsfortegnelsen til denne flasken og avgjøre om dette er en god årgang.

Januar
Det hele startet med et stort smell, eller et knips om du vil, for da fikk vi lettet på slørene til allerede annonserte Switch. HD-Rumble, menn som gjorde seg selv til 2-tall og GameCube-håndtak tok oss alle med storm og ga oss en god start allerede i januar.

Dessverre skulle ikke denne måneden huskes som bare en lykkens tid. Microsoft kansellerte Scalebound, mens Sony la ned Guerrilla Cambridge som hadde gitt oss spill som Killzone Mercinaries og VR-tittelen RIGS. Det som enda tristere var at grunnleggeren av Namco og «faren» til Pac-Man, Masaya Nakamura, gikk bort fra denne verden. Den siste dagen i denne måneden fikk vi også beskjeden vi alle ventet på å få høre; Wii U hadde stoppet produksjonen sin og gikk til å være en dyr Virtual Console-maskin.

Vi fikk også veldig mange animepregede spill igjennom hele måneden, men titler som utmerket seg var Atelier Shallie Plus, Fate/Extella og Valkyria Revolution. Regner man med den japanske regionen fikk alle disse spillene en Vita-lansering, noe som tydet på et flott Vita-år. Det kom også en 500 kr tek-demo av Kingdom Hearts, men Yakuza 0 rettet opp i forholdene på alle plan; inkludert det å bare være et ordentlig spill. Vi fikk til og med en egen Fire Emblem-Direct som annonserte et mobilspill, et 3DS-spill, Fire Emblem Warriors og et kommende Switch-spill.

Februar
Vel, det skjedde faktisk en del i februar, men hvor gøy det er å ramse opp folk som slutter i jobbene sine, selskap som kjøpes opp og personer som dør blir ikke direkte gøy i lengden. Så vi fokuserer på spillene istedenfor.

Fire Emblem Heroes ble det første Fire Emblem-spillet til å bli lansert utenfor en Nintendo-plattform, om vi ser bort ifra TearRing Saga. Nioh ble sluppet ut på PS4 til god kritikk, mens Yoshi’s Woolly World fikk ikke lov å være en Wii U-eksklusiv da det kom til 3DS som mange andre spill.

Nioh

Valentinsdag ble en Ubisoft-dag med For Honor som for en gangsskyld viste seg å være et BRA spill fra den utgiveren… om du klarte å se bort ifra at mikrotransaksjonene faktisk fikk en stor andel av spillerbasen til å rage-quitte ganske raskt. Det som derimot er en litt bittersøt tittel er Horizon Zero Dawn som ble lagt i skyggen av et annet spill som vi kommer til senere.

Mars
Nintendo Switch ble lansert.

April
April hadde bare litt lederskifte hos Naughty Dog, og ellers fikk vi 4K-tittelen PaRappa the Rapper Remastered – for ingenting viser av PS4 Pro sin styrke enn flate 2D-figurer. Og når vi er inne på relanseringer kom, etter mye spekulasjon, alle gameres pornostjener over til PC med spillet Bayonetta. Og når vi først er innpå «og når vi er inne på» hadde AMD fått lansert Ryzen CPU-ene sine som har gjort det svært interessant å være PC-bygger dette året.

Bayonetta

Mai
Denne måneden hadde bare en oppsigelse og et oppkjøp. Helt utrolig! Men det som faktisk var utrolig var alle de flotte spillene som ble utgitt denne måneden som VR-tittelen Farpoint, Injustice 2, Sebbes favoritt Valkyrie Drive: Bhikkuni, Kristians favoritt Fire Emblem Echoes (med et Season Pass som kostet mer enn spillet og var praktisk talt tomt for innhold) og noe som burde være alles favoritt; Vanquish fikk en mye etterlengtet PC-port. Vi kunne fortsatt i evigheten her, men det er snart midnatt, og kalkunen spiser seg ikke av seg selv. Drømmefall Kapitler ble «endelig» sluppet ut, men vi som backa Kickstarteren sitter her og venter på våre kopier av spillet i skrivende stund.

Juni
IO Interactive ble et selvstendig studio og kuttet bånd med Sqaure Enix, men stakk med av med rettighetene til den danske nasjonalskatten, Hitman. Noe litt mer internasjonalt var at E3 ble holdt, og her regnet det så mange nyheter at en oppsummeringsartikkel ikke har kapasitet til å ramse opp alt. Dermot fikk vi Tekken 7, Superdimension VS Sega Hard Girls (navnet «ingen» reagerer på), (For)Ever Oasis og spillet som ble junis mest selgende spill på PS Store selv om det kom siste dagen i måneden: Crash Bandicoot N. Sane Trilogy.

Superdimension VS Sega Hard Girls

Juli
Annet enn en oppsigelse av ledelsen i BioWare (Fordi Mass Effect Andromeda var slik en suksess?) så kunne Nintendo fans kose seg med ting som Miitopia, Hey! Pikmin, New 2DS XL og sommerferietittelen Splatoon 2. Ellers var dette avsnittets som sommerferier generelt; altfor kort.

August
Bioware Montreal ble slått sammen med Motive Studios (den så vi ikke komme) for å «redde arbeidsplasser» ifølge EA, men på den muntrere siden åpnet Ubisoft et studio i söta bror. Kvalitetsmåneden er definitivt juli med titler som: Troll and I, Madden NFL 18 og Night Trap 25th Anniversary.

Night Trap

Men helt seriøst fikk alle Sega Mega Drive-fansa det Sonic spillet de har ventet på siden… Sega Mega Drive… med spillet Sonic Mania. Hellblade ble også sluppet ut og er kanskje noe av det mest imponerende man har sett av indiespill noensinne. Ark: Survival Evovled sluttet å gjemme seg bak «Early Access»-skjoldet sitt og slapp buggmarerittet ut offisielt. Nintendo og Ubisoft slapp ut det vi alle var redd for skulle være årets stinker – Mario + Rabbids. Til alles overraskelse var det på høyde med Sonys og Naughty Dogs Uncharted: The Lost Legacy.

September
Ikke en oppsigelsesfri måned dette her, men dette var en lykkens måned for alle andre enn dem som hadde gledet seg til FIFA på Switch. Vi fikk enda en indieperle som Golf Story, og storslageren Total War: Warhammer 2 frydet PC-skjermene våre.

Det ble dog et lite spetakkel for Vita-eiere da Danganronpa V3 plutselig var totalt umulig å finne i fysisk etui noe sted. Halve Internett, om ikke en klype flere personer, skrek og bannet høylytt over hele nettet over at man ikke fikk kjøpe fysiske Vita-spill i 2017, mens SNES Mini fikk vi overraskende nok av da i motsetning. Det som derimot fikk en «fysisk» lansering var Pokémon Sølv og Gull. Altså fysisk som i at du fikk kjøpe eskene deres på nytt med nedlastningskoder.

Oktober
EA la ned Viceral Games fordi EA. Andrew House var smart og gikk ut av av Sony mens karrieren hans var på topp – og før Switch knuser PS4. Det var dog ikke bare han som sluttet jobben sin denne måned. Nå snakker vi ikke bare om folk i spillindustrien, men også Larsen fikk ikke tid til ting som «jobb» da Destiny 2 endelig ble sluppet ut på PC.

Det som derimot skulle bli alles tidsfordriv resten av året ble Super Mario Odyssey som knuste all konkurransen der ute. Da snakker vi om et år hvor vi hadde platformere som Yooka-Laylee, Crash, 2 Sonic-spill, Bubsy, Cuphead, A Hat in Time, Knack 2 og Super Lucky’s Tale for å nevne noen.

Ja, også fikk vi vite at NIS trolig ikke ville komme med flere fysiske Vita-spill. Det var det Vita-året.

November
Hvor skal vi begynne? Med EA?
Først kjøpte de opp Respawn som står bak tidenes beste skytespillserie noensinne. Så lanserte de Star Wars Battlefront II. «Oh, boy!» som Mikke Mus ville ha sagt, og det gjorde han nok da han ringte EA for å fortelle at han ikke var helt fornøyd med hva de hadde gjort med spillet. Et lite hint; da EA prøvde å forsvare seg på Reddit fikk de den mest nedstemte posten noensinne.

Noe som ingen trodde skulle skje var at Switch fikk titler som Doom, Skyrim og L.A. Noire. 3DS fikk sine siste Pokémon-hovedspill og Sonic Forces ble visstnok ikke helt det folk hadde håpet på. Xbox One X derimot ble det folk hadde håpet på, og skuffet ingen på noen plan, både av forbrukere og av Microsoft selv.

Desember
Ingen ble sagt opp i desember, men vi i Secret Chest ansatte derimot to veldig flinke hoder istedenfor. Benny og Silke har vært to veldig flinke bidragsytere og er allerede en del av Secret Chest-familien. Benny har kommet med en anmeldelse av måneds stortittel, Xenoblade Chronicles 2, mens Silke gir oss flotte tegninger som er til for å opplyse oss gamere.

Xenoblade Chronicles 2

Konklusjon
Vi er kanskje litt skuffet over at The Legend of Zelda: Breath of the Wild (HAH! Trodde dere vi hadde glemt denne?) tok årets spill fra Horizon Zero Dawn, men alt i alt har dette vært det beste spillåret på aldri så lang tid. Vi fikk det som kanskje kan gå i spillhistoriebøkene som tidenes beste konsoll – Switch. Samtidig fikk vi en ny Shield-konsoll, New 2DS XL, SNES Mini og Xbox One X. Spill fikk vi alle, til og med de på mobil og med titler som Fire Emblem Heroes og Animal Crossing Pocket Camp. For de konservative så har dette året hatt veldig mange tilbakeblikk og retroinspirerte spill.

Det er sjeldent det har vært så vanskelig for oss å ha god samvittighet med å velge ut vår GOTY; og det er bare en god ting. Vi syns kanskje litt synd på Xbox-eiere for å ha hatt et litt redusert med eksklusiver, men alt i alt har alle gamere hatt potensialte for for å ha fått seg noen nye favoritter.

Så vil jeg som redaktør takke Secret Chest-laget for den innsatsen de har gitt denne nettsiden og YouTube-kanalen dette året. Den aller største takken går til dere lesere for å støtte oss både med å lese søpla våre og støttet oss igjennom kanaler som Patreon – tusen takk til dere alle og enhver. Det har vært flott år og vi vet 2018 kommer til å bli enda bedre for oss og dere!

Så fra all oss til alle der: Ha et nytt år! Dere får avgjøre selv om det skal være godt eller ikke.


Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *