Pokémon Rant: Legendarisk pleide å bety noe

Før noen leser videre, ønsker jeg å gjøre folket oppmerksom på noen få ting.
1. Store deler av teksten basert på egen- eller kjentes erfaring med Pokémon-spillene.
2.Om jeg uheldigvis sier noe som noen tar seg nær av, så husk at teksten kun er en persons mening.

Det er ikke lenge siden E3, og heller ikke lenge siden vi fikk litt nyheter om Pokémon Sun & Moon. Men selv om vi fikk vite adskillig mer under E3 sammenlignet med da Nintendo først offentligjorde spillet, er det likevel ikke mye vi vet. For eksempel, vet vi lite om hvilke legender som kommer til å være tilgjengelige. Det er om en fortsatt vil kalle dem legender da.

Det fantes en tid da legender var eksklusive. De var sjeldne. Det var de som var grunnen til at en sparte på masterballen. De hadde en historie bak seg og om en av en eller annen grunn ikke hadde en masterball tilgjengelig så hadde en maks antall ultraballer, altfor mange soft-resets og utallige nervepirrende øyeblikk hvor pokéballen dirret en gang, så en andre gang. så en tredje gang. Bare for å få beskjeden: «Aargh! The Pokémon broke free.». Men den følelsen når den endelig var fanget, ubeskrivelig. Men det var før.

I dag er ikke legendene mer spennende enn at du kan få dem en gang per save, men spenningen med å fange dem er dessverre blitt borte med åra. (Og nei, det er ikke bare jeg som er blitt for gammel.) For å sette det jeg sier litt på spissen så var jeg for noen år tilbake vitne til at en venn som spilte Pokémon X nettopp hadde fanget Xerneas med masterballen sin. Men like etter fangsten fikk han beskjed av noen andre kompiser om å soft-resete spillet for å ikke kaste bort masterballen sin på slik en enkel fangst. Han fikk beskjed om å heller bruke en vanlig pokéball, som viste seg å funke vel så bra. Før dere spør, nei, den tok ikke en haug med skade og så vidt jeg kan huske hadde den heller ingen tilstand som skulle gjøre den lett å fange. Det burde si litt om hva som er skjedd med dagens legendariske Pokémon. Og bare en per save betyr ikke mye det heller når en kan få dem nesten alle, uavhengig av hvilket spill en spiller.

X & Y ga spilleren en liten mengde legendariske Pokémon, men det er ORAS som virkelig tar kaka. Hvilke legender var det som ikke var tilgjengelige der? Helt ærlig så har jeg noe delte meninger om dette, siden jeg for en stund tilbake bestemte meg for å skaffe alle 720 som var til da var kommet i Europa, og Alpha Sapphire gjorde den jobben adskillig lettere. Men utenom det så vet jeg ikke hvor mye jeg setter pris på det. Det gjorde på en måte at legendene ikke lenger føltes like spesielle som de en gang var, i min mening. Før i tiden krevde legender at en hadde deres respektive spill, og ville en ha data om dem i et annet spill, så måtte en bytte dem over. I dag virker det som en bare trenger å google «How to get (tilfeldig Pokémon) in  ORAS» og boom! 2-3- ultraballer senere har en den i en boks på datamaskinen. Ja, Regi-trioen både var og er en lang prosess å skaffe, men utenom de var det veldig mange en bare trengte å gå til en ring for å fange. (Ja, hoved-Sinnoh legendene hadde en ripe i rommet og vær-trioen fra Unova hadde en tornado, men opplegget var det samme.) Verste er at det var ingen god grunn til at en skulle få noen av disse legendene heller. Utenom de som er Gen 3 Pokémon, så var det mange legender som bare dukket opp. De var der bare så en kunne få dem. Så vidt jeg har skjønt, er litt av poenget med Pokémon-spillene at det kommer i to versjoner fordi noen er eksklusive til en versjon og en skal bytte med venner for å ha data om alle. Ja, ORAS hadde det opplegget for en noen, blant annet vær-trioen hvor en trengte Tornadus og Thundurus for å fange Landorus, men det endrer ikke det at de bare dukket opp uten noen god grunn. Det føltes som om de var der bare for å være der.

Et annet emne som er verdt å ta opp, er antallet legender som i dag eksisterer. Jeg kommer til å se bort fra Gen 7 siden vi ennå ikke vet hvor mange Pokémon det spillet vil inneholde men om en tar for seg Gen 1. 151 Pokémon, 5 er legendariske (Arcanine er ikke regnet med på tross av beskrivelsen sin). Altså ca 3,3%. Til og med Gen 6 har vi nå 721 Pokémon hvor, om jeg ikke tar feil, 50 vil bli regnet som legendariske. Det utgjør en prosent på tilnærmet 7. Over dobbelt så mye som vi startet med og dette er etter min mening mye.

Jeg håper Sun & Moon ikke vil gi for mange legendariske bare så prosenten kan synke litt og legendene kan gå tilbake til å føles spesielle. Jeg håper også at fremtidige spill vil holde litt tilbake på legendene og helst bare holde seg til dem som er eksklusive for regionen en befinner seg i.

Hva tenker dere? Er det blitt for mange legender eller kan en aldri ha for mange?


Kommentarer

Ett kommentar til “Pokémon Rant: Legendarisk pleide å bety noe”

  1. Mons Johannes Ensrudhagen avatar
    Mons Johannes Ensrudhagen

    Enig. Hvor interessant det kunne blitt om en faktisk måtte gjøre noe for å få legendene? Og gjøre det rimelig vanskelig! Ville vært et flott tillegg i spillene. Jeg har egentlig ikke noe imot flere enn 5 legendariske, men 50 er en god del, trengte vi virkelig Azelf, Uxie, Mesprit, Manaphy og phione i tillegg til Palkia, Dialga, Giratina og Entei?? Jeg bruker som regel quickball eller timerball for å fange pokemon, så gjør meg ikke så mye at de er enklere å fange, MEN spillene er jo utrolig enkle, kunne ikke antallet av gymledernes pokemon økt mer? I XY erre vel nesten bare 3 stk? Jeg vil ha en utfordring som ender i en reeealt hard kamp i elite four og mot mesteren. Nei til maaaange legendariske, ja til mer å gjøre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *