Pressemelding – Retrospillmessen 2017

Pressemelding fra Spillmuseet:

Mens fysisk salg av dataspill stuper, strømmer folk til Retrospillmessen
i Sandefjord!

En ny rapport fra Entertainment Software Association
(http://essentialfacts.theesa.com/mobile/) viser at kun en fjerdedel av
alle spill solgt i USA nå selges over disk.

Det er ikke en trend Retrospillmessen i Sandefjord har fått merke. For
fjerde året på rad arrangeres messen som har blitt et kjennemerke for
Vestfoldsbyen, så mye at deltakeren kaller Sandefjord for
Pixelhovedstaden, en henvisning til grafikken i gamle tv-spill.

Årlig strømmer opp til 5000 besøkende til hallen i løpet av en helg i
mai for å spille gamle dataspill, møte folk de kun snakker med på nettet
ellers i året, få autografer av kjente youtubere og bransjelegender og
finne det neste spillkuppet i salgsbodene.

“Vi har lykkes med å skape en nisje-festival som treffer bredt og alle
aldre” i følge Jan Olav Hegvik, messegeneral ved Retrospillmessen.

For der tradisjonelle salgsmesser fokuserer kun på loppemarked-aktige
boder har Retrospillmessen tenkt utenfor boksen, og invitert over kjente
Youtubere fra USA for å møte fans og holde spørrerunder i egne
auditorium. Dette er en trend som har pågått på amerikanske messer i
årevis, men som ingen i Norden helt har turt å satse på. Det gjør
Retrospillmessen unik.

Disse Youtuberene har opp til en million fans hver og tusenvis av seere
daglig. Mange av disse er fra Norge og Norden og får nå en unik mulighet
til å treffe heltene sine. Utenlandsreiser er nemlig sjelden kost for
amerikanske youtube-stjerner og mange har aldri reist utenfor USA før.
For de fleste er dette eneste europabesøket de gjør hele året. Og det
trekker folk.

 

I tillegg har Retrospillmessen invitert nøkkelpersoner fra
tv-spillbransjen som sjelden gjør opptredener på andre messer og
samlinger. Dette inkluderer David Wise, som stod bak musikken til et av
de mestselgende tv-spillene på 90-tallet Donkey Kong Country og Rob
Hubbard som nylig ble gitt æresdoktorat fra Abertay University for sitt
bidrag til pionerarbeid innen dataspill-musikk på 80-tallet. Han står
bak musikken til en rekke spill på Commodore 64, en maskin som fortsatt
har en aktiv fanskare i Norge og som overlevde et helt tiår i salg på
det norske markedet.

«Vi mottar daglig henvendelser fra besøkende som planlegger reiser fra
Finland og Danmark. Her om dagen fikk jeg henvendelse fra en som ønsket
å kjøre fra Finland. Det er over 100 mil!» sier messegeneral Jan Olav
Hegvik.

Ikke en krone i markedsføring

Retrospillmessen operer på et stramt budsjett og svært lite penger har
vært satt av til markedsføring. Youtuberne som messen har invitert gjør
sin egen reklamering for messen som når ut til tusener. Dessuten har det
vært viktig å nå ut til interessegrupper på facebook. Videoene messen
har delt på Facebook har hittil nådd ut til over 100 000 brukere.

Nintendo viser interesse

Nytt av året er at Nintendos offisielle importør i Norden Bergsala er
med på lasset. De har akkurat lansert sin nye storsatsing Nintendo
Switch og seiler i medvind. Likevel er det ingen selvfølge at Nintendo
stiller på fysiske messer.

De siste årene har Nintendo fokusert på sine egne pressekonferanser
online. De har allerede annonsert at de ikke vil holde en
pressekonferanse på amerikanske E3
https://www.polygon.com/2017/4/27/15464548/nintendo-e3-2017-no-press-conference.

Derfor er det ekstra stas at Nintendo har valgt å komme til
Retrospillmessen.

“For en som har vært Nintendo-fan hele sitt liv er det ekstra stas at
Nintendo gir oss denne tilliten. De har hatt en fantastisk lansering i
år og vi gleder oss til å støtte dem videre” sier Jan Olav Hegvik.

Kort om Retrospillmessen

Retrospillmessen arrangeres for fjerde gang i Sandefjord i år. over 4000
besøkende fra hele Norden besøker messa. Messen huser en enorm
utstilling av tv-spill fra 1970-tallet frem til dagens moderne tv-spill.
Det selges gamle tv-spill, t-skjorter og andre varer i en rekkes
salgsboder under messen.

I tillegg inviterer Retrospillmessen kjente utenlandske Youtubere og
bransjelegender som signerer autografer og holder spørrerunder for fans
i eget auditorium.
Messen appellerer til hele familien med rimelige barnebilletter og egne
aktiviterer for småbarn.


Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *