Her er man igjen etter et helt år siden sist. Mye har skjedd dette året; lite godt og mye drit sånn egentlig, men man skal ikke sutre altfor mye. Det har tross alt vært en del gullkorn som har lyst opp disse mørke 366 dagene. Dette ble året alle nordmenn byttet nettleser da Opera ble kjøpt opp av kinesere, men akk ja. Vi skal ikke diskutere politikk og avdøde kjendiser her, men heller fokusere på spillåret som har vært.

Starter tregt
Dette året hadde (som absolutt alle andre år) en del jubileer for forskjellige selskap og spillserier. Blizzard fylte 25 år, Pokémon er faktisk 20 år; noe som får meg til å føles som en gammel gris mens jeg spiller «Senran Kagura» og «Hyperdimension Neptunia». Sonic hadde til og med en 25 års bursdag, men den snakker vi tydeligvis ikke om.

Årets første storspill for oss.

Januar var en rolig måned for oss her i gården, men februar sparket i gang Pokémon jubileet med «Digimon Story: Cyber Sleuth». Stig og Kristian freste og hadde cat-fights over om PS4- eller Vita-utgaven var den skikkelige Digimon-plattformen. Kristian måtte dessverre nok bite i gresset da Sony klart ga han en finger i trynet da de lanserte Vita-klassikeren «Gravity Rush» med en oppusset utgave på PS4.

Messe?
Mars ga ikke akkurat noen oppløftende effekt på den treige starten man hadde dette året. Jagex, gutta bak klassikere som «RuneScape» ble oppkjøpt av et kinesisk gruveselskap, men så langt har man ikke klart å «gravlegge» spillet…
«Pokkén Tournament» ble også lansert på Wii U, men til stor skuffelse. Spillet falt ikke spesielt i smak hos oss, til tross for at fansen hatet oss for det. (Bare tuller; vi har ingen fans… bare masse hat rettet mot oss). Ja, det var jo også tidenes mest eksklusive spillmesse som ble holdt i Raufoss.

April fylte ikke opp «fallgruven» fra mars med altfor mange gode nyheter. Først så stoppet Microsoft produksjonen av Xbox 360; ingen krise i og for seg siden systemet er gammelt – og Xbox One har fått emulator nå, men verre var da Microsoft la ned Lionhead Studios. SNK Playmore ble nok engang hetende SNK takket være deres kinesiske nyeiere, og tok igjen slagordet deres: «The Future is Now» til tross for at de akkurat har lært seg å lage 3D-spill. «Star Fox Zero» tok barrel roll og egentlig ikke så mye annet.

Hva mener dere egentlig med det i 2016?

 

Selv om Mai hadde en serie som var like kul i 1995 som i 2016 var det ikke bare «Doom» denne måneden. Man fikk en klartesimulator som het «Uncharted 4: A Thief’s End», Pixar Shooter aka. «Overwatch» snublet inn, og Warhammer-brettspillet ble gjort om til dataspill i «Total War: Warhammer». Disney valgte å bøye seg i støvet for Amiibo og kuttet ut «Infinity».

Juni hadde et blått lite pinnsvin bursdag, og Wii U kom med 25% av årets eksklusive titler: «Tokyo Mirrage Session #FE»… og bare det. «Fire Emblem Fates» ble lansert, men levde ikke opp til forventingene her i gården, så årets sommerspill gikk til «Kirby Planet Robobot».

I juli startet både himmel og helvete da vi ble introdusert til «Monster Hunter Generations» og «Pokémon Go». På grunn av sistnevnte ble folk langt mer knivstukket, langt mer ranet, langt mer påkjørt, langt mer sosial + aktiv og veldig mange andre skrekkelige ting man vanligvis blir når man løfter seg opp fra sofaen  på et generelt plan.

Trodde dere skulle få et Pokémon Go-bilde her? Glem det!

Nintendo var ikke i sitt «Prime» da de lanserte sitt nyeste «Metroid» i august, i motsetning til SNK, Blizzard og Square Enix som gjorde spillere klare for en kald lang høst… som ble varm og fuktig. Microsoft slapp løs Xbox One S som gjorde narr av Sonys Playstation 4 Slim og Pro presentasjon – karma fra gamledager kaller vi det.

Treg start
September kom og gikk. Sonic «Boomma» igjen med en tredje tittel i «den» serien, og Namco Bandai prøvde å gjenopplive THQs «Space Marine»-flerspillermodus med «Warhammer 40.000: Eternal Crusade», men feilet pga. nettkoding. «Phoenix Wright: Spritis of Jusitce» leverte som forventet, til tross for at den ikke ble levert i et fysisk etui.

Oktober kom og verden fikk et nytt perspektiv for Playstation 4-eier da PS VR dukket opp. Kristian og Stig fant oppkast-simulatoren å være veldig realistisk. Til tross for at fekting med spillkontrollere ble populært igjen 10 år etter Nintendo først introduserte snikmosjoneringen, skulle skytespill komme øverst på menyen. Først kom «Battlefield 1» som alle elsker. Så to uker etterpå kom «Call of Duty: Infinite Warfare». I mellom disse titlene kom det et annet skytespill som alle stod over virker det som. Handlet jo bare om roboter og jetpacks osv. Sånt er jo ikke gøy uansett… *sniff*

Spillet ingen bryr seg om…

Sony forberedte seg til jul ved å lansere PS4 PC. Et mellomledd mellom konsoll og PC som skal øke fokuset for VR og 4K. Det var en morsom presentasjon PS4 Pro fikk da de skulle vise fra dens enorme HDR- og 4K-krefter… som jeg så i fra min ikke-HDR 1080p skjerm… sikkert bra… Det som man derimot fikk prøve i all sin prakt var «Owlboy». Askøy-spillet alle nordmenn har ventet på i 9 år og som endelig dukket opp tilslutt. Pokémon Haw og Aii dukket opp og ble Nintendos mest solgte spill noensinne i England. Sebastian, Stig og Kristian kastet bort denne måneden på Miitomo derimot.

NES Classic Mini, som ble lansert for lenge siden, fikk utrolig nok en liten «tilfeldig» ekstraleveranse til jul, og nordmenn fikk en 1987 jul om igjen dette året. Crytek fikk ekstra mye fokus på «Cry» denne julen da de måtte legge ned flere utviklerstudioer, blant annet i Kina, og verden over ellers. Våre tanker går til dem, mens resten av verden spiller «Apollo Justice» og «Super Mario Run» på telefon. Sebbe, Stig og Kristian fortsatte å kaste bort livet sitt på «Miitomo».

Nintendo begynte med mobilspill for alvor.

Det har vært en del opp- og nedturer dette året. Denne lange, dårlig skrevne og kjedelige nyttårsartikkelen er forhåpentligvis årets siste nedtur, og vi håper alle på at Switch, «Horizon Zero Dawn» og Scorpio skal gjøre spillåret 2017 langt bedre enn dette. Om dere ikke fikk nok underholdning/lidelse av denne artikkelen, har vi nesten en to timers lang podkast som summerer opp hele året litt mer detaljert, og litt mer farget av våre meninger.

Så uten flere utsettelser så fra alle oss til alle dere: Ha et nytt år… trenger ikke være et godt ett om dere ikke føler for det.


Kommentarer

3 kommentarer til “Ha et nytt år”

  1. «spillet ingen bryr seg om…»
    men jeg likte det….*snufs*

    1. Trist… Jeg vet. Hva syns du om nettsiden? Skal pusse litt på den

    2. Det er trist ja… knall spill.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *