Anmeldelse – Yoshi’s Woolly World

Det er lenge siden Marios trofaste dinosaurpartner fikk sitt eget spill som ikke var til en håndholdt konsoll, men Yoshi er nå endelig tilbake på storskjermen og klar for nye eventyr.

Historien og designet
Spillet er ingen RPG, så ikke forvent noen lang og innviklet historie. Yoshiene på Craft Island nyter et fredelig liv, men en dag kommer Kamek og lager problemer. Han forvandler alle yoshiene om til garnnøster for så å ta dem med til Baby Bowser. Heldigvis er det noen yoshier som kommer seg unna og det blir opp til disse å redde de som var mindre heldige. Spilleren får så kontroll over Yoshi og kan begynne ferden for å stoppe Kamek og redde vennene sine.

Spillets visuelle side er fantastisk å se på. Spillet ser virkelig ut som noe en kunne skapt i et hobbyrom dersom en hadde nok tid. Yoshi passer fint inn i omgivelsene og spillet er visuelt sett en fryd for øyet. Musikken er ikke alltid merkbar, men glir alltid i ett med omgivelsene Yoshi befinner seg i.

Vanskelighetgrad
Noe som er veldig viktig å huske på når en spiller et Yoshispill som Woolly World, er at det ikke er banene som er ment til å være en utfordring. Utfordringen ligger i å samle alt som skal til for å få full pott når en fullfører en bane. Om en gir blaffen i blomster, Wonder Wool, stempler til Miiverse og maks helse (når en krysser mållinjen), vil spillet fremstå som veldig kort og kjedelig. Legger en derimot vekt på å samle disse ulike tingene, vil en bli positivt overrasket, for dette kan bli en utfordring. Likevel kan en trøste seg med at det er mer tilfredsstillende å klare en større utfordring. Det er med andre ord samlemani og perfeksjonisme som er ment å gi dette spillet gjenspillingsverdi.

Skulle likevel banene bli for vanskelige for noen spillere, har spillet lagt til Mellow Mode. Her får Yoshi vinger og kan fly over alle hindre. Det er også mulighet for å kjøpe ulike merker som vil gi spilleren spesielle egenskaper neste gang de spiller en bane. Personlig så jeg ingen grunn til å ta i bruk noen av disse hjelpemidlene, men for dem som ikke er like godt vant med plattformspill, kan de sikkert være til god hjelp.

Amiibo-støtte
Spillet fikk sin egen serie med amiiboer, som består av tre yoshier i ulike farger. Spesielt for denne serien, er at amiiboene er laget av garn. Det skal likevel nevnes at en Yoshi amiibo fra enten Super Smash Bros.-serien eller Super Mario Bros.-serien har samme funksjon som en garn-Yoshi. Funksjonen disse har, er at om skanner en slik amiibo mens en spiller på en bane, vil en klone dukke opp. Denne klonen vil først se ut som amiiboen som ble skannet, men det er også mulig å lagre et nytt mønster på dem senere. Spilleren kan så bruke denne klonen til å skape et egg, noe som gjør at en alltid har mulighet til å ta ut et flertall av ulike fiender eller samle flere samleobjekter.

Spillet er også kompatibel med alle andre amiiboer som er gitt ut til dags dato, men disse har en litt annen funksjon. Framfor å skape en klone, så vil disse låse opp et nytt mønster som spilleren kan bruke på sin Yoshi. Mario-amiibo låser opp Mario-Yoshi, Sonic-amiibo låser opp Sonic-Yoshi osv. Unntaket er alle Pokémon-amiiboer. Disse vil alle låse opp det samme mønsteret som er Yoshi med en amiibo skjorte på seg.

«Premier»
Det er ikke uvanlig at plattform-spill gir spilleren litt mer innhold eller «premier» dersom de klarer diverse utfordringer. Dette er noe Woolly World har mange av. Skulle en klare å finne alle Wonder Wools på en bane, vil spillet gi et nytt Yoshi-mønster som spilleren kan bruke. Det er godt og vel over 50 baner i spillet noe som betyr at det for dem med skikkelig samlemani vil ha nok av mønstre å velge mellom ved spillets slutt. Spillet vil i tillegg låse opp flere stempler til Miiverse etter at en har samlet visse antall. Dette er likevel ikke de beste premiene, men i frykt for å spoile skal jeg ikke si mer enn at blomstene gir de beste belønningene.

Konklusjon
Det hadde vært fint å få vite hvorfor alt er av garn, slik som en fikk i Kirby’s Epic Yarn, men spillet gjør opp for det med måten Yoshi glir inn i de nye omgivelsene og ikke glemmer røttene sine. Spillet føltes til tider litt lett, men fremstod som en større utfordring enn Yoshi’s New Island. For alle som liker en god plattformer eller er stor fan av Yoshi-spill, er dette spillet sterkt anbefalt, og verdt pengene uten tvil.

7/10
[star rating=»7″ max=»10″]

Har du skaffet deg Yoshi’s Woolly World?